K české právní úpravě kryptoměn a služeb s nimi spojených lze říci, že je upravuje zejména AML zákon, občanský zákoník, zákon o podnikání na kapitálovém trhu, živnostenský zákon, zákon o daních z příjmů, zčásti trestní zákoník a také nařízení EU s názvem MiCA. Motivem zákonodárce, vedoucím k zpřísňování podmínek pro obchodování s kryptoměnami a poskytování služeb s nimi spojených, resp. k jejich právní regulaci, je zejména snaha o boj s praním špinavých peněz a zamezování financování terorismu, ochrana spotřebitele a/nebo investorů, a v neposlední řadě také kontrola řádného zdaňování výnosů z obchodování s kryptoměnami.

Významy pojmů kryptoměny, virtuální aktiva a kryptoaktiva nejsou identická. Zjednodušeně řečeno, výraz „virtuální aktiva“ je označením kryptoměn v AML zákoně a výraz „kryptoaktiva“ je označením kryptoměn v nařízení EU s názvem MiCA, které upravuje zejména tzv. stablecoiny, elektronické peněžní tokeny a kryptoměny, které nejsou vázané na jiné hodnoty. Pod pojem virtuální aktiva ovšem spadají i např. tzv. NFT.

Nařízení MiCA je prvním komplexním právním předpisem, který upravuje kryptoměny na území České republiky. Plně vstoupí v účinnost dne 30.12.2024. Významnou změnou pro poskytovatele služeb spojených s virtuálními aktivy (např. pro tzv. kryptosměnárny), kterou dané nařízení přinese, bude povinnost získat licenci od České národní banky.

Jejich právní úprava je tedy roztříštěná, a to jak v oblasti soukromého práva, tak v oblasti práva veřejného, terminologie týkající se dané problematiky je nejednotná, proto se v mnohých situacích zřejmě nevyhnete právní pomoci odborníka na danou problematiku.

Naši specialisté důkladně sledují veškeré změny v české právní úpravě kryptoměn, a proto poskytují komplexní krypto služby v souladu s účinným zněním všech relevantních legislativních norem. Obraťte se na nás a my Vám pomůžeme vyřešit Vaši situaci týkající se podnikání.

Danění zisku z obchodování s kryptoměnami

Pokud s kryptoměnami obchodujete, zisk z jejich prodeje je potřeba danit jako prodej věci ve smyslu § 10 odst. 1 písm. b) bodu 3 zákona o daních z příjmů. Dle judikatury se nejedná o činnost směnárenskou, jak na to někteří obchodníci nahlíží. Doporučujeme si tedy zkontrolovat, zda je správně daníte, abyste předešli jakýmkoliv problémům při případné daňové kontrole.

„Není kryptoměna jako kryptoměna“

Výše uvedené ovšem nemusí platit vždy. Je potřeba rozlišovat, se kterými kryptoměnami obchodujete, neboť např. pokud Evropská Unie začne vydávat EURO jako oficiální kryptoměnu, resp. digitální měnu, zřejmě by se o směnárenskou činnost mohlo jednat, což by v této situaci mělo vliv na jejich danění. Dále, pokud se český právní řád změní tak, aby nebyl v rozporu s nařízením EU s názvem DLT Pilot, bude zajímavé sledovat, jak se bude nahlížet např. na tzv. „IOU“ stablecoiny, jelikož materiálně by se mohlo jednat o cenné papíry.

Jelikož v některých aspektech má finanční správa na danou problematiku odlišný názor nežli soudní moc, doporučujeme obrátit se na naši kancelář, abychom Vám mohli poradit, co a jak konkrétně se má danit. Pro tyto účely rovněž spolupracujeme s daňovými poradci. V každém případě ovšem zdůrazňujeme, že problematiku danění zisku z obchodování s kryptoměnami nelze za žádných okolností podcenit a je skutečně třeba ji věnovat dostatek času a úsilí.

Kontaktujte nás

Pro poskytovatele služeb spojených s kryptoměnami

Proces zakládání společností poskytující služby spojené s virtuálními aktivy lze rozdělit na dvě části. První část je obecná a platí pro založení jakékoliv společnosti – sem patří vytvoření zakládací listiny či společenské smlouvy, otevření bankovního účtu, složení základního kapitálu a další.

Se zakládáním bankovních účtů máme bohaté zkušenosti. I tento proces může být obzvláště v poslední době, v duchu neustále zpřísňujících se AML pravidel, komplikovaný. Zejména to platí pro poskytovatele služeb spojených s virtuálními aktivy, byť se tak na první pohled nemusí zdát. Uvedené platí o to více v případech, kdy ve společnosti figurují osoby cizí státní příslušnosti. Nebude-li budoucí podnikatel schopen prokázat dostatečnou ekonomickou vazbu na Českou republiku a obhájit legitimitu svého záměru, banka účet nemusí vůbec otevřít. Obraťte se na naši kancelář a my Vaše problémy operativně vyřešíme.

Danou činnost mohou vykonávat i tzv. „živnostníci“. Pro poskytovatele služeb spojených s virtuálním aktivy je ovšem nutné splnit i jiné povinnosti, jako například vytvořit systém vnitřních zásad a od 30. prosince 2024 také získat povolení od České národní banky. V této sféře mají naši specialisté rozsáhlé znalosti, a proto, pokud plánujete tuto činnost na území České republiky provozovat, nebo ji zde již provozujete, neváhejte se na nás obrátit a my Vám pomůžeme zařídit veškeré potřebné náležitosti, abyste mohli začít podnikat v souladu s právním řádem České republiky, či v tom pokračovat.

Systém vnitřních zásad je interním dokumentem, resp. souborem pravidel, jehož účelem je zamezení praní špinavých peněz a financování terorismu. Má v něm být upraveno, jaké konkrétní kroky musí poskytovatel služeb spojených s virtuálními aktivy podniknout, aby řádně identifikoval a případně provedl kontrolu klienta i původ jeho finančních prostředků, či např. jak by měl jednat, pokud zjistí, že se jedná o tzv. podezřelý obchod ve smyslu AML zákona. Jedná se tedy o komplexní vnitřní předpis, pro jehož správné sestavení je potřebná důkladná znalost právních předpisů. S jeho vytvořením Vám naše kancelář může pomoci.

Jako zajímavost uvádíme, že v současné době byl zákon zavádějící povinnost doručit znění systému vnitřních zásad předložen prezidentovi k podpisu, přičemž v případě podpisu má vstoupit v účinnost. Před tím sice existovala povinnost pro některé poskytovatele služeb spojených s virtuálními aktivy jej vytvořit v písemné formě, daná osoba jej ovšem již nemusela zasílat Finančnímu analytickému úřadu ani jinému státnímu orgánu. Osoba již poskytující tyto služby bude mít povinnost jej zaslat FAÚ do 30 dnů od vstupu této novely AML zákona v účinnost. Osoby, které se za účinnosti dané novely AML zákona teprve chtějí stát poskytovateli služeb spojených s virtuálními aktivy, budou mít povinnost jej zaslat FAÚ do 60 dnů od okamžiku, kdy tyto služby začnou poskytovat. Za nesplnění této povinnosti jim bude hrozit pokuta až do výše 1.000.000 Kč.